Szanowni Państwo!
Ustawa z 11 września 2019 r. — Prawo zamówień publicznych, która obowiązuje od 1 stycznia 2021 r., wprowadziła szereg nowych rozwiązań prawnych, które dotyczą całego procesu udzielania zamówień publicznych — począwszy od samego planowania postępowania, przez prowadzenie postępowania i udzielenie zamówienia publicznego, aż do realizacji umowy oraz jej ewaluacji.
W instytucjach kultury najczęściej jednak stosuje się tzw. zamówienia podprogowe, czyli te nieprzekraczające wartości 130 000 zł. Jak zgodnie z przepisami przeprowadzać te przetargi? Czy konieczne jest wprowadzanie regulaminu takich zakupów? Co w nim napisać, aby pomagał, a nie utrudniał pracę, jeśli instytucja zdecyduje się na jego wprowadzenie? Jakie wydatki ująć
w sprawozdaniu z zamówień, które każda instytucja ma obowiązek złożyć?
Wszystkie wątpliwości rozwieje nasz ekspert, Arkadiusz Szyszkowski, wybitny specjalista w zakresie zamówień publicznych, który omówi też regulamin takich zamówień (wzór regulaminu poniżej 130 000 zł znajdzie się w materiałach ze szkolenia).
Wejście w życie zapomnianego już przez wiele osób rejestru umów powyżej 500 zł zostało po raz kolejny przesunięte — na 1 stycznia 2026 r. Chodzi o art. 34a ustawy o finansach publicznych, który był wielokrotnie nowelizowany, choć nadal nie usunięto najważniejszych wątpliwości dotyczących rejestru. Jednak obecnie na stronie Rządowego Centrum Legislacji dostępny jest projekt zmian w tzw. rejestrze umów. Co ważne, planowane zmiany mają wejść w życie od 2026 r. i mają istotny wpływ na obowiązki instytucji kultury. Już dziś warto się z nimi zapoznać.
Aby ułatwić Państwu udzielanie zamówień tzw. podprogowych w instytucjach kultury, Wydawnictwo Prawo dla Praktyków, wydawca Poradnika Instytucji Kultury, przygotowało jednodniowe specjalistyczne szkolenie online pt. Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł) w instytucjach kultury. Regulamin zamówień podprogowych, waloryzacja umów, szacowanie, dokumentowanie, planowanie, odpowiedzialność pracowników zamawiającego, rejestr umów od 1 stycznia 2026 r.. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji.
Miejsce szkolenia i jego termin
- Data: 5 września 2025 r.
- Czas trwania: 09:00 do 12:15
Prowadzący szkolenie
Szkolenie poprowadzi Arkadiusz Szyszkowski:
- prawnik, były pracownik Departamentu Administracji Publicznej MSWiA, Departamentu Prawnego UZP, Departamentu Prawnego i Zamówień Publicznych MSZ;
- absolwent Podyplomowego Studium Integracji Europejskiej w KSAP oraz Zarządzania Zakupami w Akademii Leona Koźmińskiego;
- wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego oraz Politechnice Warszawskiej;
- doświadczony szkoleniowiec z zakresu zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
- praktyk zamówień publicznych — obecnie wykonuje funkcję kierownika zamawiającego w dużej instytucji publicznej;
- współautor i redaktor merytoryczny publikacji „Przetargi w praktyce. Poradnik zamawiającego i oferenta”, współautor komentarza do Prawa zamówień publicznych;
- autor licznych publikacji dotyczących zamówień publicznych w wielu czasopismach fachowych.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest uporządkowanie wiedzy z zakresu przepisów dotyczących udzielania zamówień podprogowych (do 130 000 zł) przez instytucje kultury.
Tematyka szkolenia
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się m.in.:
- Czy pzp stosuje się do zamówień na usługi kulturalne i jaki jest zakres zwolnienia?
- Jak prawidłowo dokumentować zamówienia poniżej 130 000 zł? Czy zawsze trzeba zawierać umowę na piśmie?
- Czy biblioteki mogą dokonywać zakupu nowości i pozostałych książek z wolnej ręki?
- Na co zwrócić uwagę, opracowując regulamin zamówień o wartości do 130 000 zł w małej instytucji kultury?
- Jak sporządzać sprawozdanie z zamówień publicznych? Czy ujmować w nim zakupy poniżej 130 000 zł?
- Co dalej z rejestrem umów o wartości powyżej 500 zł?
Szczegółowy program szkolenia: Zamówienia podprogowe 2023 dla instytucji kultury
1. Zamówienia poniżej 130 000 zł
- Podstawy prawne
- Wątpliwości interpretacyjne w kontekście kontrolnym
- Szacowanie wartości zamówień
- Planowanie zamówień podprogowych
- Badanie rynku/zapytanie ofertowe
- Kryteria i warunki
- Zamówienia a plan zamówień
- Zamówienia a elektronizacja zamówień
- Zamówienia a dyscyplina finansów publicznych
2. Regulamin udzielania zamówień podprogowych (wzór)
- Czy regulamin jest obowiązkowy
- Co regulamin mieć powinien
- Progi wewnętrzne
- Tryby
3. Umowa w zamówieniach podprogowych
- Forma (pisemna, dokumentowa, elektroniczna)
- Treść — co powinno być w umowie
- Aneksowanie umowy — na co zwracać uwagę (waloryzacja)
4. Dokumentowanie postępowań podprogowych
5. Sprawozdanie z udzielonych zamówień podprogowych
6. Obowiązkowy publiczny rejestr umów dla jednostek sektora finansów publicznych od 1 stycznia 2026 r. — omówienie planowanych zmian
Koszt szkolenia
W cenie szkolenia online (poniżej, kwota za uczestnika), zapewnione są:
- 195 minut szkoleniowych ze specjalistą prawa zamówień publicznych,
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia online w formie czatu,
- NOWOŚĆ: możliwość zadania 3 dodatkowych pytań z tematyki szkolenia w ciągu 2 miesięcy od jego daty (czas przygotowania odpowiedzi do 7 dni),
- wzór regulaminu zamówień o wartości do 130 000 zł do samodzielnego dostosowania do potrzeb instytucji kultury,
- materiały stanowiące podsumowanie tematyki poruszanej na szkolenium
- certyfikat dla każdego uczestnika wysyłany mailem.
Dla prenumeratorów Poradnika Instytucji Kultury jak zwykle rabat!
Zamiast 499 zł zapłacą Państwo 449 zł netto za uczestnika szkolenia.
Zgłoszenia, informacje o wolnych miejscach, płatnościach, fakturach i pozostałe kwestie organizacyjne — prosimy o kontakt pod numerem 505 464 102. Więcej informacji merytorycznych o szkoleniu można uzyskać pod numerem telefonu 505 464 103.
Biorące w szkoleniu udział instytucje kultury mogą skorzystać ze zwolnienia od VAT (nie ma tu znaczenia źródło finansowania, czy jest to dotacja podmiotowa czy np. środki własne instytucji). Aby z niego skorzystać, wystarczy wypełnić zawarte w formularzu zgłoszenia na szkolenie oświadczenie w sprawie zwolnienia od VAT. Formularz należy przesłać na adres mailowy Wydawnictwa szkolenia@wpdp.pl. Będziemy ogromnie wdzięczni za wpisanie w treści maila ze zgłoszeniem terminu lub tytułu (może być skrócony) szkolenia. Zgodnie z naszym regulaminem za szkolenie wystawiamy fakturę z 7-dniowym terminem płatności, przypadającym zawsze po dniu szkolenia.
Szkolenie odbywa się za pośrednictwem platformy internetowej Clickmeeting
- Do korzystania ze szkolenia online potrzebny jest komputer ze stałym dostępem do Internetu i głośnikami (lub ewentualnie zestawem słuchawkowym, który umożliwi lepszą jakość odbioru wypowiedzi prowadzącego).
- Zalecamy korzystanie z aktualnych wersji przeglądarek internetowych.
- Udział w szkoleniu nie wymaga od uczestnika pobrania i zainstalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Wykorzystywana jest tylko platforma Clickmeeting.
- WAŻNE! Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma na podany w formularzu zgłoszenia adres email zaproszenie do udziału w szkoleniu. Zdarza się, że zaproszenie wpadnie do folderu SPAM w programie pocztowym, a w przypadku skrzynek mailowych w popularnych serwisach takich jak np. WP.pl, Tlen.pl, czy Interia.pl może wpaść do zakładki typu „Powiadomienia” czy „Wiadomości”.
- Email jest wysyłany z adresu Wydawnictwo Prawo dla Praktyków i ma tytuł „Zaproszenie na wydarzenie + nazwa szkolenia i data”. Po otwarciu maila na zielono wyświetla się przycisk „Dołącz”. Po kliknięciu w przycisk „Dołącz” należy podać dowolny login (może to być imię uczestnika lub nazwa instytucji kultury, którą reprezentuje) oraz adres email. W emailu z zaproszeniem jest opcja potwierdzenia otrzymania zaproszenia (zalecamy, aby kliknąć w przycisk „Akceptuj”, będzie to dla nas informacja, że otrzymali Państwo emaila) oraz opcja sprawdzenia połączenia internetowego, a także wskazówki, jak dołączyć do warsztatów online.
- Jeden link można wykorzystać tylko z jednego komputera. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji, czyli liczba zgłoszonych osób odpowiada liczbie osób zalogowanych podczas szkolenia i wylogowania uczestników niezgłoszonych na szkolenie albo wystawienia faktury za dodatkowego, niezgłoszonego uczestnika.