Szanowni Państwo!
Ustawa z 11 września 2019 r. ‒ Prawo zamówień publicznych, która obowiązuje od 1 stycznia 2021 r., wprowadziła szereg nowych rozwiązań prawnych, które dotyczą całego procesu udzielania zamówień publicznych — począwszy od samego planowania postępowania, przez prowadzenie postępowania i udzielenie zamówienia publicznego, aż do realizacji umowy oraz jej ewaluacji.
W instytucjach kultury najczęściej jednak stosuje się tzw. zamówienia podprogowe, czyli te nieprzekraczające wartości 130 000 zł, a od 1 stycznia 2026 r. — 170 000 zł. Jak zgodnie z przepisami przeprowadzać te przetargi? Czy konieczne jest wprowadzanie regulaminu takich zakupów? Co w nim napisać, aby pomagał, a nie utrudniał pracę, jeśli instytucja zdecyduje się na jego wprowadzenie? Jakie wydatki ująć w sprawozdaniu z zamówień, które każda instytucja ma obowiązek złożyć?
Wszystkie wątpliwości rozwieje nasz ekspert, Arkadiusz Szyszkowski, wybitny specjalista w zakresie zamówień publicznych, który omówi też regulamin takich zamówień (wzór regulaminu poniżej 130 000 zł / 170 000 zł znajdzie się w materiałach ze szkolenia).
Wejście w życie zapomnianego już przez wiele osób rejestru umów zostało po raz kolejny przesunięte. 21 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy zmieniającej ustawę o zmianie ustawy — Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw oraz o zmianie niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów i Gospodarki. Ustawa ta w obecnym brzmieniu przewiduje, że od 1 stycznia 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania w jednym systemie teleinformatycznym informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Przepisy dotyczące tego obowiązku wzbudzają jednak wiele wątpliwości interpretacyjnych. Przyjęte przez rząd nowe rozwiązania zapewnią odpowiednie stosowanie ustawy. Planowane zmiany mają istotny wpływ na obowiązki także instytucji kultury.
Aby ułatwić Państwu udzielanie zamówień tzw. podprogowych w instytucjach kultury, Wydawnictwo Prawo dla Praktyków, wydawca Poradnika Instytucji Kultury, przygotowało jednodniowe specjalistyczne szkolenie online pt. Zamówienia podprogowe (do 130 000 zł/170 000 zł) w instytucjach kultury. Regulamin zamówień podprogowych, waloryzacja umów, szacowanie, dokumentowanie, planowanie, odpowiedzialność pracowników zamawiającego, sprawozdanie z zamówień, nowelizacja przepisów o rejestrze umów. Zapraszam do zapoznania się ze szczegółami naszej propozycji.
Miejsce szkolenia i jego termin
- Data: 15 grudnia 2025 r.
- Czas trwania: 09:00 do 12:15
Prowadzący szkolenie
Szkolenie poprowadzi Arkadiusz Szyszkowski:
- prawnik, były pracownik Departamentu Administracji Publicznej MSWiA, Departamentu Prawnego UZP, Departamentu Prawnego i Zamówień Publicznych MSZ;
- absolwent Podyplomowego Studium Integracji Europejskiej w KSAP oraz Zarządzania Zakupami w Akademii Leona Koźmińskiego;
- wykładowca na Akademii Leona Koźmińskiego oraz Politechnice Warszawskiej;
- doświadczony szkoleniowiec z zakresu zamówień publicznych, partnerstwa publiczno-prywatnego, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych;
- praktyk zamówień publicznych — obecnie wykonuje funkcję kierownika zamawiającego w dużej instytucji publicznej;
- współautor i redaktor merytoryczny publikacji „Przetargi w praktyce. Poradnik zamawiającego i oferenta”, współautor komentarza do Prawa zamówień publicznych;
- autor licznych publikacji dotyczących zamówień publicznych w wielu czasopismach fachowych.
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest uporządkowanie wiedzy z zakresu przepisów dotyczących udzielania zamówień podprogowych (do 130 000 zł) przez instytucje kultury.
Tematyka szkolenia
Uczestnicy szkolenia dowiedzą się m.in.:
- Czy pzp stosuje się do zamówień na usługi kulturalne i jaki jest zakres zwolnienia?
- Jak prawidłowo dokumentować zamówienia poniżej 130 000 zł/170 000 zł? Czy zawsze trzeba zawierać umowę na piśmie?
- Czy biblioteki mogą dokonywać zakupu nowości i pozostałych książek z wolnej ręki?
- Na co zwrócić uwagę, opracowując regulamin zamówień o wartości do 130 000 zł/170 000 zł w małej instytucji kultury?
- Jak sporządzać sprawozdanie z zamówień publicznych? Czy ujmować w nim zakupy poniżej 130 000 zł/170 000 zł?
- Co dalej z rejestrem umów o wartości powyżej 500 zł? jaki jest nowy próg wartości umów, które zamieszczane będą w rejestrze? Kiedy zmiany wejdą w życie?
Szczegółowy program szkolenia: Zamówienia podprogowe 2023 dla instytucji kultury
1. Zamówienia poniżej 130 000 zł/170 000 zł
- Podstawy prawne
- Wątpliwości interpretacyjne w kontekście kontrolnym
- Szacowanie wartości zamówień
- Planowanie zamówień podprogowych
- Badanie rynku/zapytanie ofertowe
- Kryteria i warunki
- Zamówienia a plan zamówień
- Zamówienia a elektronizacja zamówień
- Zamówienia a dyscyplina finansów publicznych
2. Regulamin udzielania zamówień podprogowych (wzór)
- Czy regulamin jest obowiązkowy
- Jakie postanowienia powinien zawierać regulamin
- Progi wewnętrzne
- Tryby
3. Umowa w zamówieniach podprogowych
- Forma (pisemna, dokumentowa, elektroniczna)
- Treść — co powinno być w umowie
- Aneksowanie umowy — na co zwracać uwagę (waloryzacja)
4. Dokumentowanie postępowań podprogowych
5. Sprawozdanie z udzielonych zamówień podprogowych
6. Obowiązkowy publiczny rejestr umów dla jednostek sektora finansów publicznych od 1 stycznia 2026 r. — omówienie planowanych zmian
Koszt szkolenia
W cenie szkolenia online (poniżej, kwota za uczestnika), zapewnione są:
- 195 minut szkoleniowych ze specjalistą prawa zamówień publicznych,
- możliwość zadawania pytań w trakcie szkolenia online w formie czatu,
- NOWOŚĆ: możliwość zadania 3 dodatkowych pytań z tematyki szkolenia w ciągu 2 miesięcy od jego daty (czas przygotowania odpowiedzi do 7 dni),
- wzór regulaminu zamówień o wartości do 130 000 zł do samodzielnego dostosowania do potrzeb instytucji kultury,
- materiały stanowiące podsumowanie tematyki poruszanej na szkolenium
- certyfikat dla każdego uczestnika wysyłany mailem.
Dla prenumeratorów Poradnika Instytucji Kultury jak zwykle rabat!
Zamiast 499 zł zapłacą Państwo 449 zł netto za uczestnika szkolenia.
Zgłoszenia, informacje o wolnych miejscach, płatnościach, fakturach i pozostałe kwestie organizacyjne — prosimy o kontakt pod numerem 505 464 102. Więcej informacji merytorycznych o szkoleniu można uzyskać pod numerem telefonu 505 464 103.
Biorące w szkoleniu udział instytucje kultury mogą skorzystać ze zwolnienia od VAT (nie ma tu znaczenia źródło finansowania, czy jest to dotacja podmiotowa czy np. środki własne instytucji). Aby z niego skorzystać, wystarczy wypełnić zawarte w formularzu zgłoszenia na szkolenie oświadczenie w sprawie zwolnienia od VAT. Formularz należy przesłać na adres mailowy Wydawnictwa szkolenia@wpdp.pl. Będziemy ogromnie wdzięczni za wpisanie w treści maila ze zgłoszeniem terminu lub tytułu (może być skrócony) szkolenia. Zgodnie z naszym regulaminem za szkolenie wystawiamy fakturę z 7-dniowym terminem płatności, przypadającym zawsze po dniu szkolenia.
Szkolenie odbywa się za pośrednictwem platformy internetowej Clickmeeting
- Do korzystania ze szkolenia online potrzebny jest komputer ze stałym dostępem do Internetu i głośnikami (lub ewentualnie zestawem słuchawkowym, który umożliwi lepszą jakość odbioru wypowiedzi prowadzącego).
- Zalecamy korzystanie z aktualnych wersji przeglądarek internetowych.
- Udział w szkoleniu nie wymaga od uczestnika pobrania i zainstalowania żadnego dodatkowego oprogramowania. Wykorzystywana jest tylko platforma Clickmeeting.
- WAŻNE! Przed szkoleniem każdy uczestnik otrzyma na podany w formularzu zgłoszenia adres email zaproszenie do udziału w szkoleniu. Zdarza się, że zaproszenie wpadnie do folderu SPAM w programie pocztowym, a w przypadku skrzynek mailowych w popularnych serwisach takich jak np. WP.pl, Tlen.pl, czy Interia.pl może wpaść do zakładki typu „Powiadomienia” czy „Wiadomości”.
- Email jest wysyłany z adresu Wydawnictwo Prawo dla Praktyków i ma tytuł „Zaproszenie na wydarzenie + nazwa szkolenia i data”. Po otwarciu maila na zielono wyświetla się przycisk „Dołącz”. Po kliknięciu w przycisk „Dołącz” należy podać dowolny login (może to być imię uczestnika lub nazwa instytucji kultury, którą reprezentuje) oraz adres email. W emailu z zaproszeniem jest opcja potwierdzenia otrzymania zaproszenia (zalecamy, aby kliknąć w przycisk „Akceptuj”, będzie to dla nas informacja, że otrzymali Państwo emaila) oraz opcja sprawdzenia połączenia internetowego, a także wskazówki, jak dołączyć do warsztatów online.
- Jeden link można wykorzystać tylko z jednego komputera. Organizator zastrzega sobie prawo weryfikacji, czyli liczba zgłoszonych osób odpowiada liczbie osób zalogowanych podczas szkolenia i wylogowania uczestników niezgłoszonych na szkolenie albo wystawienia faktury za dodatkowego, niezgłoszonego uczestnika.