Zarządzanie

To pytanie -- czy zaplanowane środki na ogrzewanie wystarczą, czy w tym sezonie znów trzeba będzie przykręcać kurki -- z pewnością już dziś stawia sobie wielu dyrektorów instytucji kultury.


  • Gaszenie pożarów to częsta praktyka wielu pracowników instytucji kultury

  • Aby unikać niepowodzeń, warto przygotować się na wszelkie możliwe trudności, ale i wyciągać wnioski z dotychczasowych doświadczeń

  • Rozmowa o tym, co się nie udało, powinna być prowadzona w atmosferze wzajemnego zaufania

Kierownik od września pracuje z nowym, znacznie młodszym niż dotychczas zespołem. Nie do końca wiadomo, czy to kwestia wieku, innych relacji w zespole, czy może samego podejścia przełożonego i problemu, z którym nie miał nigdy wcześniej do czynienia. Polega on na tym, że co najmniej dwie osoby w tym zespole są bardzo emocjonalne -- łatwo się stresują, szybko wpadają w przygnębienie czy złość. Czasem jest to wywołane pracą, a czasem po prostu czynnikami zewnętrznymi i ich osobistymi trudnościami. Dla kierownika to także stresujące doświadczenie -- wiąże się wątpliwościami, czy i kiedy należy udzielić rozemocjonowanym pracownikom informacji zwrotnej. Przełożony przyznaje też, że boi się niektórych reakcji -- łez, krzyku, wyrzutów itd. Są one dla niego krępujące.
Jak najlepiej poradzić sobie z taką sytuacją?


  • Coraz częściej mamy do czynienia z pracownikami, którzy wykonują jedynie to, co zostało im wprost zlecone, są bierni i nie angażują się w życie instytucji

  • Na pierwszy rzut oka nie wydaje się to problemem -- pracownicy przecież nadal wypełniają swoje główne zadania, wykonują podstawowe obowiązki

  • W rzeczywistości postawa taka może być znacznie bardziej destrukcyjna niż zwolnienia czy rezygnacje z pracy


  • Choć instytucje nie mają obowiązku przyjmowania praktykantów, to ich otwarcie się na praktyki jest inwestycją w przyszłość kultury

  • Przed przyjęciem praktykantów, należy poznać potrzeby instytucji, a także przygotować dla nich miejsce do pracy oraz zestaw dokumentów

  • Podczas realizacji praktyk warto być elastycznym i pozwolić studentom rozwijać ich indywidualne zdolności i umiejętności


  • Instytucje kultury, które efektywnie wykorzystują pracę grupową, osiągają lepsze wyniki w projektach artystycznych i zwiększają zaangażowanie pracowników

  • Praca grupowa przynosi wiele korzyści, takich jak synergia kreatywna, demokratyzacja decyzji i rozwój kompetencji

  • Może też generować wyzwania -- dominację głośnych liderów, zagrożenie dla kreatywności, rozmycie odpowiedzialności oraz konflikt stylów pracy

Nowego dyrektora instytucji kultury, który dotychczas zarządzał małymi zespołami, zaniepokoiła następująca sytuacja. Jeden z pracowników jego 20-osobowego zespołu zaczął się dziwnie zachowywać -- stał się drażliwy, miewał nagłe zmiany nastroju (napady złości i śmiechu często bez przyczyny), czasem towarzyszyła temu bełkotliwa mowa. Dyrektor zaczął się obawiać, czy nie jest to wynikiem nadużywania przez tę osobę alkoholu lub używania narkotyków.
Jak podejść do tego problemu? Co można zrobić?


  • Odporność na wstrząsy wymaga wprowadzenia w instytucji kultury zmian organizacyjnych, co może spotkać się z oporem pracowników przyzwyczajonych do jasnych procedur

  • Konieczne jest rozwijanie umiejętności szybkiego podejmowania decyzji, analizowania danych, eksperymentowania i adaptacji

  • Ważne jest również znalezienie równowagi między stabilnością a elastycznością


  • Choć wykonywanie kilku zadań na raz może wydawać się świetnym sposobem na oszczędzanie czasu, w rzeczywistości jest to najprostsza droga do braku efektywności

  • Częstym błędem popełnianym w pracy jest poświęcanie czasu temu, co pilne, bez namysłu, czy jest to również ważne

  • Badania dowodzą, że 80% rezultatów naszej pracy pochodzi tylko z 20% naszych działań

Szanowni Użytkownicy wersji online Poradnika Instytucji Kultury!

Specjalnie dla Państwa ułatwiamy korzystanie z nowej wersji Poradnika Instytucji Kultury online.

Od tej pory logowanie się do serwisu jest możliwe poprzez zakładkę Moje konto.


Po kliknięciu w Moje konto w polu *Użytkownik należy podać adres email.

Chodzi o taki adres email, który został nam podany przy ostatnim zamówieniu dostępu online do Poradnika Instytucji Kultury albo zamówieniu prenumeraty Poradnika Instytucji Kultury, o ile jest to pakiet umożliwiający korzystanie także z wersji online.

Po wpisaniu adresu email należy kliknąć w tekst Nie pamiętasz hasła? a następnie ustawić nowe hasło.

W razie problemów z zalogowaniem się prosimy o kontakt pod adresem mailowym e–sklep@prawodlapraktykow.pl, podając nazwę Klienta, NIP lub imię i nazwisko osoby zamawiającej dostęp online lub prenumeratę.

Gorąco zachęcamy do zapoznania się z przewodnikiem po zakładce Moje konto.

Instrukcja Video do zapoznania się z przewodnikiem dodawania użytkowników.

Życzymy dużo sukcesów w życiu zawodowym!
Zespół Wydawnictwa Prawo dla Praktyków