Prawo / Statut

Instytucja kultury w regulaminie zamówień podprogowych ma następujący zapis: "Obowiązkiem wyznaczonego pracownika odpowiedzialnego za przeprowadzenie postępowania jest bezstronne oraz staranne przygotowanie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego".
Czy taki zapis umożliwia użycie w opisie przedmiotu zamówienia do progu ustawy nazw własnych konkretnych przedmiotów zamówienia?

Zgodnie ze statutem instytucja kultury organizuje imprezy kulturalne i artystyczne, a także stwarza warunki dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego i zainteresowania kulturą i sztuką. Instruktor prowadzący taką grupę przygotował scenariusz, a według niego sztukę. Jak dotąd wystawiono dwa przedstawienia dla szerszej publiczności ze wstępem wolnym. Instytucja planuje wprowadzić symboliczną odpłatność za wstęp na takie przedstawienie w ramach podziękowania aktorom za występ. Chodzi o to, aby zebrane w ten sposób pieniądze wykorzystać na potrzeby całej grupy teatralnej. Instytucja mogłaby np. opłacić im jakiś wyjazd, wyjście do lokalu gastronomicznego lub zakup kostiumów czy scenografii na dalsze działania.
Czy instytucja może biletować takie przedsięwzięcia za symboliczną opłatą?

Czy prawidłowe jest podpisanie umowy o dzieło na wykonanie koncertu z osobą, która prowadzi działalność nierejestrowaną?

Aby zorganizować koncert, samorządowa instytucja kultury zamawia następujące usługi:


  • nagłośnienie i oświetlenie zgodnie z riderami artystów (wynajem sprzętu wraz z kompleksową usługą techniczną), budowa sceny przenośnej,

  • usługi hotelarskie,

  • usługi cateringowe,

  • najem toalet przenośnych,

  • ochrona osób i mienia.


Czy zamówienia na te usługi mogą korzystać z wyłączenia przedmiotowego z art. 11 ust. 5 pkt 2 Ustawy z 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych (dalej: pzp)?
Czy każdą z tych usług należy szacować odrębnie w odniesieniu do konkretnego przedsięwzięcia (koncertu, festiwalu)?
Jeśli ochrona koncertów nie korzysta z wyłączenia z art. 11 ust. 5 pkt 2 pzp, to czy usługę w zakresie ochrony osób i mienia na koncertach (w plenerze oraz w siedzibie domu kultury) należy szacować łącznie z ochroną budynku domu kultury?

Biblioteka gminna w ramach swojej działalności statutowej organizuje spotkania, spektakle i inne wydarzenia kulturalne, w których uczestniczą uczniowie miejscowej szkoły z wychowawcami. Relację z wydarzeń wraz ze zdjęciami biblioteka zamieszcza na swojej stronie internetowej (jako dokumentację wydarzenia oraz jako aktualności) oraz przesyła do urzędu gminy, który również publikuje te informacje na swojej stronie. Osoba odpowiedzialna za stronę internetową w urzędzie gminy zarzuciła dyrektorowi biblioteki, że ta nie zawarła umowy powierzenia danych lub porozumienia ze szkołą, aby udostępniać wizerunek uczniów.
Czy zatem zawarcie takiej umowy albo porozumienia jest konieczne?
W jaki inny sposób można pozyskać zgody na udostępnienie wizerunków uczniów uczestniczących z wychowawcami w wydarzeniach organizowanych przez bibliotekę, aby było to zgodne z RODO?

Z regulaminu organizacyjnego urzędu gminy, pod którą podlega gminny ośrodek kultury (GOK), wynika, że zastępca wójta nadzoruje i bezpośrednio koordynuje działania podejmowane w celu realizacji zadań przez GOK.
Czy takie zapisy są zgodne z Ustawą z 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (dalej: ustawa o działalności kulturalnej)?



Czy organizator (burmistrz, skarbnik gminy) ma prawo żądać od biblioteki wniosków i uzasadnień przesunięć w trakcie roku pomiędzy poszczególnymi paragrafami pozycji budżetowych?
Czy podczas tworzenia budżetu organizator ma prawo ingerować w jego poszczególne elementy i żądać uzasadnienia każdego, nawet najmniejszego wydatku lub samodzielnie ustalać ich wysokość i zasadność (przykładowo po stwierdzeniu, że kwota przeznaczona na zakup książek jest za wysoka i obniża ją o 1/4 albo że zakup fotela biurowego zgodnego z nowymi przepisami BHP jest niepotrzebny i żąda wykasowania takiego zakupu)?

Biblioteka ma dwa oddziały oraz filię. W oddziale dla dzieci pracuje starszy bibliotekarz, a w oddziale dla dorosłych bibliotekarz, który dwa dni w tygodniu po 8 godzin pracuje też w filii (w tym czasie w oddziale dla dorosłych zastępuje go dyrektor).
Jak zapisać w regulaminie organizacyjnym biblioteki stanowiska pracy?
Jak i gdzie ująć stopnie bibliotekarskie, w związku z tym, że zawód bibliotekarza został uwolniony, a w instytucji jeszcze figurują one w umowach o pracę?

Dyrektor gminnego ośrodka kultury poprosił organizatora o podwyżkę inflacyjną zgodnie z regulaminem wynagradzania obowiązującym w tej instytucji. W związku z tym podniesiono mu wynagrodzenie zasadnicze, ale obniżono dodatek funkcyjny z 43% do 30%, przez co jego wynagrodzenie brutto zmniejszyło się o 500 zł. Do 2022 r. dyrektor otrzymywał dodatek funkcyjny w wysokości 50%, który miał zagwarantowany w umowie na czas nieokreślony z 30 grudnia 1998 r. Wtedy to wójt obniżył ten dodatek do 43%, a różnicę dodał do wynagrodzenia zasadniczego, co w efekcie było dla dyrektora korzystniejsze.
Czy zmniejszenie wynagrodzenia dyrektora samorządowej instytucji kultury, którą obowiązują inne niż jednostki gminne przepisy dotyczące organizacji i wynagradzania, jest zgodne z prawem?
Czy dyrektor powinien przyjąć proponowane mu wynagrodzenie oraz czy może żądać pisemnego uzasadnienia obniżenia wynagrodzenia?

Szanowni Użytkownicy wersji online Poradnika Instytucji Kultury!

Specjalnie dla Państwa ułatwiamy korzystanie z nowej wersji Poradnika Instytucji Kultury online.

Od tej pory logowanie się do serwisu jest możliwe poprzez zakładkę Moje konto.


Po kliknięciu w Moje konto w polu *Użytkownik należy podać adres email.

Chodzi o taki adres email, który został nam podany przy ostatnim zamówieniu dostępu online do Poradnika Instytucji Kultury albo zamówieniu prenumeraty Poradnika Instytucji Kultury, o ile jest to pakiet umożliwiający korzystanie także z wersji online.

Po wpisaniu adresu email należy kliknąć w tekst Nie pamiętasz hasła? a następnie ustawić nowe hasło.

W razie problemów z zalogowaniem się prosimy o kontakt pod adresem mailowym e–sklep@prawodlapraktykow.pl, podając nazwę Klienta, NIP lub imię i nazwisko osoby zamawiającej dostęp online lub prenumeratę.

Gorąco zachęcamy do zapoznania się z przewodnikiem po zakładce Moje konto.

Instrukcja Video do zapoznania się z przewodnikiem dodawania użytkowników.

Życzymy dużo sukcesów w życiu zawodowym!
Zespół Wydawnictwa Prawo dla Praktyków