Strona główna » Finanse
Jaki wpływ na tworzenie projektu planu finansowego biblioteki publicznej ma PKB (Produkt Krajowy Brutto)? Czy wskaźnik ten ma znaczenie dla ustalanie kosztów instytucji?
Plan finansowy instytucji kultury składa się z dotacji i wypracowanych własnych przychodów (z przeznaczeniem na cele statutowe). Co roku instytucji pozostają środki z przychodów własnych. Dotację musi rozliczyć do zera.
W jaki sposób wydatki ze środków własnych ujmować w planie finansowym następnego roku?
Instytucja kultury jest czynnym podatnikiem VAT i we wrześniu 2025 r. zakupiła nową kasę fiskalną. W deklaracji VAT-7 za wrzesień 2025 r. w poz. 52 (kwota wydana na zakup kas rejestrujących do odliczenia w danym okresie rozliczeniowym przysługująca do zwrotu w danym okresie rozliczeniowym lub powiększająca wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy) wykazała kwotę 700 zł. Instytucja ma nadwyżkę VAT naliczonego nad należnym, a więc ta kwota powiększyła kwotę do przeniesienia na następny okres.
W jaki sposób zaksięgować taką operację?
W planie kont instytucji kultury zastosowano: konto 402 "Zakup usług i materiałów", a w analityce 402-1 "Działalność statutowa" oraz 402-2 "Działalność programowa". Na koncie 402-1 księgowane są więc wszystkie usługi i zakup materiałów związanych z prowadzonymi warsztatami.
Czy tak jest prawidłowo?
Instytucja kultury nie jest czynnym podatnikiem VAT. Na nowym budynku posiada instalację fotowoltaiczną. Na fakturze widnieje kwota brutto 4012,31 zł (w tym za sprzedaż energii 1706,92 zł i usługi dystrybucji 2305,39 zł), a także depozyt prosumencki w kwocie 143,25 zł. Kwotę do zapłaty pomniejszono o ten depozyt.
Jak to zaksięgować i rozliczyć opłaty za energię, skoro instytucja zgodnie z art. 106b ust. 2 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT) nie musi wystawiać faktur na rzecz zakładu energetycznego?
Instytucja kultury będzie przystępować jako członek do spółdzielni energetycznej -- musi więc zapłacić wkład członkowski oraz wpisowe. Otrzyma na to dotację celową od organizatora.
Jak zaksięgować wkład członkowski i wpisowe?
Jakie konta i paragrafy należy zastosować?
Siedzibą miejsko-gminnego ośrodka kultury (MGOK) jest zabytkowy dworek, którego właścicielem jest gmina. Wartość dworku jest wykazywana i amortyzowana w bilansie i księgach użytkownika, tj. MGOK. W ostatnim czasie z dofinansowania przeprowadzono duży remont -- rewitalizację na kwotę 2 mln zł. Umowa dofinansowania była podpisana z gminą jako właścicielem.
Czy wartość tej rewitalizacji MGOK wykazuje w swoich księgach i czy podnosi ona wartość dworku i kwoty odpisów amortyzacyjnych, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?
Samorządowa instytucja kultury (muzeum) zakupiła w grudniu 2021 r. środek trwały w części sfinansowany z dotacji od organizatora (90 000 zł), a częściowo ze środków własnych (15 000 zł). Od stycznia 2022 r. muzeum rozpoczęło naliczanie odpisów amortyzacyjnych metodą liniową według stawki 20%. W grudniu 2023 r. środek trwały został ulepszony o kwotę 15 000 zł -- w całości sfinansowano ją z dotacji od organizatora. Umorzenie do dnia ulepszenia wyniosło 42 000 zł (miesięcznie 1750 zł), a wartość początkowa po ulepszeniu -- 120 000 zł.
Do momentu zakończenia umorzenia instytucja kultury rozliczała miesięczną amortyzację w proporcji do udziału dofinansowania, tzn. część sfinansowaną z dotacji celowej: 1500 zł (85,71%) i część sfinansowaną środkami własnymi: 250 zł (14,29%). Po ulepszeniu środka trwałego amortyzację miesięczną instytucja rozlicza następująco: część finansowaną z dotacji celowej: 1750 zł (87,5%) oraz część finansowaną środkami własnymi 250 zł (12,5%). Równolegle do odpisu amortyzacyjnego księgowano kwoty dotacji (1500 zł przed ulepszeniem i 1750 zł po ulepszeniu) z konta 840 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" na konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne".
Czy muzeum prawidłowo dokonuje podziału kwoty amortyzacji (po uwzględnieniu ulepszenia) na część dotyczącą środków własnych oraz część dotyczącą dotacji oraz czy w prawidłowej kwocie dokonuje odpisu dotacji z konta 840 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" równolegle do amortyzacji na konto 760 "Pozostałe przychody operacyjne"?
Na koniec 2024 r. instytucja zakupiła od gminy opał za 60 975,50 zł. Jest on magazynowany na składzie opału u sprzedawcy, który realizował sprzedaż w ramach zakupu preferencyjnego od gminy. Zakup zaksięgowano na kontach Wn 401 "Zużycie materiałów i energii" / Ma 200 "Rozrachunki z dostawcami i odbiorcami". W wystawionej nocie księgowej na kwotę 201 131 zł brakuje informacji o liczbie ton opału. Instytucja obecnie nie zna ani stanu magazynu, ani ilości tego opału na koniec 2024 r. Nie ma też dokumentu WZ (wydanie zewnętrzne). Opał dostarczany jest do instytucji na bieżąco, gdy jest potrzebny.
Jak poprawnie zinwentaryzować obecnie ten opał? Jak ująć go w księgach, skoro koszty były zaksięgowane w 2024 r.?
Specjalnie dla Państwa ułatwiamy korzystanie z nowej wersji Poradnika Instytucji Kultury online.
Od tej pory logowanie się do serwisu jest możliwe poprzez zakładkę Moje konto.

Po kliknięciu w Moje konto w polu *Użytkownik należy podać adres email.

Chodzi o taki adres email, który został nam podany przy ostatnim zamówieniu dostępu online do Poradnika Instytucji Kultury albo zamówieniu prenumeraty Poradnika Instytucji Kultury, o ile jest to pakiet umożliwiający korzystanie także z wersji online.
Po wpisaniu adresu email należy kliknąć w tekst Nie pamiętasz hasła? a następnie ustawić nowe hasło.
W razie problemów z zalogowaniem się prosimy o kontakt pod adresem mailowym e–sklep@prawodlapraktykow.pl, podając nazwę Klienta, NIP lub imię i nazwisko osoby zamawiającej dostęp online lub prenumeratę.
Gorąco zachęcamy do zapoznania się z przewodnikiem po zakładce Moje konto.
Instrukcja Video do zapoznania się z przewodnikiem dodawania użytkowników.
Życzymy dużo sukcesów w życiu zawodowym!
Zespół Wydawnictwa Prawo dla Praktyków